فلسفه اسپینوزا

کتاب حدیث وجود “مبانی حکمت قرآنی”
(حکمت واقعه- حکمت خلّاق- حکمت صدیقین- حکمت ارحم الراحمینی)
اثر استاد علی اکبر خانجانی

۵۴- ولی آیا بقول برخی از حکیمان بزرگ، خدا همان وجود است و وجود همان خداست؟ وجودی که دمادم مشمول سبوحیت و تکبیر و تنزیه گردد خداست. ولی وجودی که همچون فلسفه اسپینوزا در غل و زنجیر قوانین خویش است و جان می کند و اگر دست از پا خطا کند نابود می شود، نه خداست و نه حتی وجود است. فلسفه وجود ملاصدرا نیز هر چند که با دریائی آیات و روایات امامیه، تزئین شده است دست کمی از وجود اسپینوزائی ندارد. فیلسوف اصالت وجودی که بتواند به آسانی هر کسی را بدلیل طرز فکر و بیانش، تکفیر و مرتد نماید بی وجود است و آگاه و ناآگاه در دام فلسفه وجود اسپینوزا جان می کند. زیرا وجود نمی تواند دارای فلسفه باشد یعنی نمی تواند بواسطه قوانین علیتی تبیین شود. یعنی وجود را نمی توان با عدم تعریف کرد زیرا وجود، ضد ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*