شریعتی های 2و3و4و...چه کرده اند؟ مقاله ۹ فلسفه شخصیتها از کتاب دائره المعارف عرفانی جلد سوم
با رحلت جانسوز و هنوز باور نکردنی دکترشریعتی جریان تازه ای در میان روشنفکران دینی ما آغاز شد که به زبان ساده تلاشی برای شریعتی شدن و پر کردن خلاء وجود این هویت ملی ما در عرصه نسل جوان بود.
به طور نمونه می توان از کسانی چون عبدالکریم سروش ، الهی قمشه ای ، رحیم پور نام برد این سخنگویان نسل جوان ما در قلمرو روشنفکری دینی پس از انقلاب دارای چند تفاوت ذاتی نسبت به شریعتی بودند و لذا هرگز نتوانستند اندکی هم آن خلاء هویت را جبران کنند بلکه فقط امیدی نو آفریدند و پس از اندک مدتی هم همه را مأیوس و خمار ساختند و باز این تشنگان هویت را به خاطره دکتر شریعتی باز گردانیدند و البته بهترین مأمن موجود است و بهتر از رجعت به پای منقل و ماهواره و اینترنت به عنوان مجاری هویت است .
هر چند که بسیاری هم از فرط ناامیدی به این مجاری افتادند .
این شریعتی های جدید فقط زبان و منطق و فرآورده های فرهنگی شریعتی را به عاریت گرفتند ولی راه و هویت او را نگرفتند .راه او نقّادی بنیادی بر زمانه و نیز وضع موجود جامعه و حاکمیت بود و هویت او خود- شناسی عرفانی بود.شریعتی مستقل از حاکمیت سیاسی عصر خود عمل کرد
ولی اینها به طور کاملاً حکومتی عمل نمودند .
شریعتی از نزد خودش می گفت ولی اینها از نزد دیگران می گویند .شریعتی مولد فکر بود و اینها
مصرف کننده اند شریعتی درد جوانان را مخاطب می نمود ولی اینها بی دردی ها و بی دردها را مخاطب می سازند و یا دردهای سطحی شکم سیران را مخاطب می سازند .
شریعتی فوق حساب حرف می زد ولی حرفهای اینان تماماً حرف حساب است . و در قلمرو حساب و هندسه هرگز هویتی بر نمی خیزد .
شریعتی امّی سخن می گفت ولی اینان بسیار اشرافی (شاعرانه و فلسفی و دیپلماتیک)سخن می گویند .
و نهایتاً از همه مهمتر اینان حقوق می گیرند و شریعتی تازه پول جیبی خود را هم صرف کارش می کرد هر چند که همه اینها وامدار شریعتی هستند ولی هیچکدامشان حقوق این وام را ادا نکرده اند و هر گاه هم که خواسته اند یادی از وی کنند اول خاطر نشان کردند که شریعتی بی عیب نیست و اشکالاتی دارد و…
در ضمن خیلی هم بد نبوده است . اینها حتی به لحاظ مصلحت هم نتوانستند خوب حرف بزنند . خوب حرف زدن هم دل می خواهد .
دانلود فایل صوتی مقاله ۹_شریعتی های 2و3و4و…چه کرده اند؟