۱۳۱- همه عرفانها و مکاتب وحدت وجود يهودی و عيسوی و بودائی و لائوتزوئی مکاتب نیمه کاره و ناقص هستند زیرا فقط حامل يك قوس از خلق تا به حق می باشند و در اینجا کار تمام می شود و مقصود فقط کمال و سعادت فرد سالك است. ولی فقط در اسلام و عرفان علوی است که قوس بازگشت از حق بسوی خلق هم وجود دارد و يك انسان بحق رسیده تازه صاحب رسالت برای مردمان می شود و اینست وحدت وجود کامل. زیرا خداوند عالم و آدمیان را از نفس واحده آفرید و خود او آن واحد است پس امر رستگاری و سعادت امری فردی نمی تواند بود. پس فقط عرفان علوی عرفان اجتماعی و جهانی است که خود علی ع اسوه مطلق اين ادعاست و اینست معنای عشق علی و عشق عرفانی و عرفان عشق که خاص اسلام و علی ع است. از کتاب مذهب اصالت عشق جلد نهم اثر استاد علی اکبر خانجانی