نزول روح, لقاءالله و مقام خلافت اللهی, معراج

    

نزول روح

  فلسفه تکامل

                     صوتی        تصویری                

_____________________________________



www.akhar-zaman.com

www.khanjany.com

از کتاب مذهب اصالت عشق جلد شش اثر استاد علی اکبر خانجانی

۷۳- هر چند که به یک لحاظ کل روح و امر حق را در همان واقعه نزول روح و هوی الهی در زادگاهم دازگاره حدود پانزده سال پیش از این یکجا یافتم و در طی این پانزده سال به یاری حق مشفول شرح و بسط و تفصیل آن بوده ام. همانطور که از برخی از آثار مختصر آن دوره که بطور طبیعی بصورت شعر آمده بود اینک در اين دفاتر بهره مي برم که بیانگر عصاره همه اين معارف گسترده و بی کرانه است مثل چاره عشق٬ روی عشق٬ قیامت عشق٬ ساربان داغداران و شان نزول لااله الاالله و غیره. براستی اینک به یقین می بینم که اسوه و الگوی رشد و هدایت بنده بطور خودبخود و ناآگاهه محمد مصطفی ص سرور انبياء و اکمل انسانها بوده است و بلکه مراحل زندگانیم نیز مطابقت حیرت آوری با

زندگانی آن حضرت پیدا کرده است از یتیمی مادام العمر تا عمو و دانی معاند و شقی که تمام عمر بر علیه من دسیسه می کرده اند تا هجرت حیرت آورم به اقصی نقاط جهان در آغاز جوانی و سالها تأمل و تفکر و سرگردانی در غار تنهانی ام دازگاره و نزول روح در همانجا و سپس برون رانده شدنم از زادگاهم و تهدید به قتل از جانب فامیل شقی ام و… . نزول بیّنات الهی و درک و دریافت عرفانی- قرآنی آن روح و امر الهی بتدریج و… و در حقیقت کل راه زندگانی ام چیزی جز خواندن کتاب وجودم یعنی قرآن نبوده است آنهم به زبان امی و بدون کمترین دانش عربی و علوم کتابی و تحصلّ!ی

 

www.akhar-zaman.com

www.khanjany.com

از کتاب مذهب اصالت عشق جلد شش اثر استاد علی اکبر خانجانی

۳- اگر خدا از دل یاد شود دیدار شود؛ این بدان! و دل باید به اندازه کافی زنده باشد تا بتواند او را یاد کند. و دل در فراق یاران زنده شود اگر در عصمت و وفا بمانی, دل در جهاد تقوانی و عدالت زنده میشود. دل در دوستی با خدا و موّمنان و نبرد با اشقیاء و کافران است که زنده میشود. دل در جستجوی معرفت زنده میشود. در خدمت به مستضعلین زنده ميشود

 

www.akhar-zaman.com

www.khanjany.com

از کتاب مذهب اصالت عشق جلد ۵ اثر استاد علی اکبر خانجانی

۶۶۱- «هیچ چشمی خداوند را نمی بیند الا اينکه خداست که از آن چشم می بیند و خداوند هرکه را خواهد از نزد خودش دیدگانی اعطاء می کند…» انعام ۱۰۳-۱۰۴

بدان که چشم خدابینی چشم محمدی است و علوی! و هرکه اینها را دوست بدارد آنها چشمش می شوند تا با آن خدای را ببینند

در حدیث قدسی نیز آمده است که خداوند می فرماید که مومنی که شب زنده دار باشد و عبادت مرا کند من چشمش می شوم تا مرا ببیند و گوشش می شوم تا صدایم را بشنود و… و محل اراده من می شود یعنی خلیفه من می شود. به همین سادگی

 

www.akhar-zaman.com

www.khanjany.com

از کتاب مذهب اصالت عشق جلد دوم اثر استاد علی اکبر خانجانی

469- و در همان حدیث قدسی می فرماید که « گرسنه شو تا مرا ببینی » و ما از خداوند می پرسیم: آیا مگر چشم ما در شکم ماست که غذا کورش کرده است؟ و او می فرماید چشم شما در شکم شما نیست. ولی به شکم شماست. و به زیر شکم شما. اگر سربلند کنید مرا می بینید. چون شکم و زير شکم در قحطی باشد احساس نابودی می کنید و این احساس شما را طالب وجود می کند و لذا مرا که وجودم می بینید. اینست که ماه رمضان ماه عاشقی است و شب قدر هم شب عاشقی است و نزول روح و ملانک هم نزول روح عشق و فرشتگان عشق است و کل امر پروردگار هم امر به عاشقی است که تا صبح می بارد

 

www.akhar-zaman.com

www.khanjany.com

از کتاب دائرة المعارف عرفانی  جلد سوم اثر استاد علی اکبر خانجانی 

فلسفه نور 

نور چیست؟ نور فقط آن چیزی نیست که از آفتاب بر جهان می تابد و ما به واسطه آن جهان بیرون را می بینیم زیرا در فقدان خورشید هم می بینیم و بلکه تاریکی مطلق را هم می بینیم. و بلکه حتی آنگاه که چشمان خود را بر هم می نهیم نیز باز هم چیزهایی می بینیم و نیز جهانی را که با چشمان بسته در عالم خواب می بینیم. و نیز آن چیزی است که در درون ما می تابد و خیالات و تصورات درونی را با آن می بینیم. جهان تحت الشعاع نوری که از ذات ما بر می تابد  دیده می شود. پس آن نوری که به واسطه اش می بینیم از آفتاب و مهتاب و ستارگان و یا برق و آتش نیست بلکه منشأ این نور در درون ماست. آفتابی بسیار نافذتر و نوری بسیار رقیق تر از نور آفتاب در درون ماست که به واسطه آن آفتاب و تاریکی را هم می بینیم و درون و برون خود را و عالم غیب را و نهایتاً خود خدا را هم با آن نور می بینیم. و این نور معرفت در ذات ماست که هر کسی که به سر منشأ این نور برسد به مشاهده کامل می رسد و به ذات وجود می رسد و این نور وجود است که چندین نوع و درجه دارد: نور، نور فوق نور، نور علی نور، نور ماقبل نور و نور النور. کل محسوسات و معلومات بشر، نوری اند. این همان نوری است که حکمت اشراق بر آن استوار است و شیخ سهروردی یکی از بزرگترین کاشفان آن است و شهید کشف آن است. این همان نوری است که در قیامت کبری بر همه می تابد و خداوند دیدار می شود: نور عرفان و عشق و لقا!ء

www.khanjany.com

57- پس بیهوده نیست که ازدواج در دین محمد، به مثابه نیمی از دین است و نیز سنت محمدی محسوب می شود زیرا سنت محمدی بعنوان رسول خدا فقط سنت معراج و لقاءالله و خلق جدید و حصول به مقام خلافت اللهی است

از کتاب آخرالزمان خانواده تألیف استاد علی اکبر خانجانی 

www.khanjany.com

از کتاب پدیده شناسی توحیدی اثر استاد علی اکبر خانجانی 

٨٣١ -ھمانطور که تقریباً ھمۀ آثار بنده بسیار بیشتر از کتاب و سخن است و با ھر خواننده ای، از ھر ھویّتی، چنان می کند که تا به آخر عمرش حیران این واقعه است. ولی این اثر ھر خواننده ای را که بتواند به آن دل دھد، به ملاقات با خدا میبرد 

www.khanjany.com

(معاد (وعده خدا با خلق

8- پس خلق جدید هم دو مرحله ایست: قبل و بعد از مرگ! ولی اهل ایمان بایستی از مرگ سبقت گیرند و آنرا از همان حیات دنیا آغاز کنند و در واقع برایش پیشاپیش مهیا گردند. اینان همان « والسابقون السابقون اولئک المقربون » هستند.یعنی آنان که از زمان و از مرگ سبقت گرفته و قبل از مرگشان قیامت خود را برپا کرده و به قرب و لقای الهی نائل آمده اند …

از کتاب معاد تألیف استاد علی اکبر خانجانی 

www.khanjany.com 

فلسفه نور

نور چیست؟ نور فقط آن چیزی نیست کبه از آفتاب بر جهان می تابد و ما به واسطه آن جهان بیرون را می بینیم زیرا در فقدان خورشید هم می بینیم و بلکه تاریکی مطلق را هم می بینیم. و بلکه حتی آنگاه که چشمان خود را بر هم می نهیم نیز باز هم چیزهایی می بینیم و نیز جهانی را که با چشمان بسته در عالم خواب می بینیم. و نیز آن چیزی است که در درون ما می تابد و خیالات و تصورات درونی را با آن می بینیم. جهان تحت الشعاع نوری که از ذات ما بر می تابد دیده می شود. پس آن نوری که به واسطه اش می بینیم از آفتاب و مهتاب و ستارگان و یا برق و آتش نیست بلکه منشأ این نور در درون ماست. آفتابی بسیار نافذتر و نوری بسیار رقیق تر از نور آفتاب در درون ماست که به واسطه آن آفتاب و تاریکی را هم می بینیم و درون و برون خود را و عالم غیب را و نهایتاً خود خدا را هم با آن نور می بینیم. و این نور معرفت در ذات ماست که هر کسی که به سر منشأ این نور برسد به مشاهده کامل می رسد و به ذات وجود می رسد و این نور وجود است که چندین نوع و درجه دارد: نور، نور فوق نور، نور علی نور، نور ماقبل نور و نور النور. کل محسوسات و معلومات بشر، نوری اند. این همان نوری است که حکمت اشراق بر آن استوار است و شیخ سهروردی یکی از بزرگترین کاشفان آن است و شهید کشف آن است. این همان نوری است که در قیامت کبری بر همه می تابد و خداوند دیدار می شود: نور عرفان و عشق و لقاء

دائرةالمعارف عرفانی جلد ۳ ص ۸۰

www.khanjany.com

روانشناسي لقاء الله

در قرآن کریم می خوانیم که در پایان جهان و روز قیامت کبری آنگاه که خداوند نقاب از چهره براندازد کافران می گویند که ای کاش هرگز آفریده نشده و خاک می بودیم. و آنگاه خود را با صورت در آتش دوزخ سرنگون می کنند. آیا براستی هرگز درباره این واقعه اندیشیده اید. آیا کافران یعنی منکران و جود خدا و قیامت کبری و لقا الله چرا چنین می گویند و چرا با «صورت» خود را در آتش می افکنند واز خود انتقام می ستانند. آیا در دیدار جمال پروردگار چه می بینند؟ به نظر ما طبق صدها حکمت و حدیث از علی (ع) که قیامت خود را برپا کرده بود و خداوند را دیدار می نمود آن جمال یگانه که در پایان جهان بر کل بشریت آشکار می شود برای هر کسی همان جمال ذات خودش می باشد. طبق این سخن که « خودشناسی خداشناسی است» و «خداوند همان خود خود هر کسی می باشد.» روانشناسی واقعه لقا الله در قرآن فقط در این صورت قابل فهم است و لاغیر. از اینکه کافران می بینند که منکر و خصم خود بوده اند. هر کسی جمال خود را در جمال خدا دیدار می کند. همانطور که خداوند در خلقت ازلی از صورت خود به آدم صورت بخشید و از روح خود در آدم دمید و از علم خود به انسان علم داد و او را جانشین خود در جهان ساخت.

دائرةالمعارف عرفانی جلد ۵ ص ۱۱۰

www.khanjany.com

 آخرالزمان ابرانسان ابن عربی اسرار صلوة اسلام شناسی اگزیستانسیالیزم امام شناسی اوشو اشراق امامت امامزمان ایدز برزخ بهشت بوبر تأویل قرآن تناسخ تشیع جهنم حافظ حکمت حکومت اسلامی حکمت الاشراق خاتمیتخودکشی خودشناسی خلق جدید دجال دکتر علی شریعتی زرتشت شفاعت صادق هدایت طب اسلامی ظهور امام زمانعلائم ظهور عرفان عرفان اسلامی عرفان شیعی عرفان حلقه عذاب علم توحید غیبت فاطمه شناسی، فلسفه فلسفهدین فلسفه زندگی فلسفه سینما فلسفه ظهور فلسفه گناه فلسفه مرگ، فلسفه ملاصدرا فلسفه نماز فمینیزم قیامتکرامت کریشنامورتی لقاءالله متافیزیک منجی موعود معراج منجی آخرالزمان مولوی مولانا مهدی موعود معرفتشناسی نجات نیچه وحدت وجود وجه الله ولایت وجودی هایدگر هرمنوتیک یاسپرس

آدم و حوا, آفرینش جدید عرفانی، ادگار آلن پو، انسان کامل، امراض لاعلاج، پدیده شناسی، تئوسوفی، حقیقتمحمدی، حلاج، خداشناسی، روزبهان بقلی، رجعت حسینی، زایش عرفانی، شناخت شناسی، شیطان شناسی، عشقعرفانی، عرفان درمانی، علی شناسی  فلسفه ازدواج و زناشویی، فلسفه بیماری، فلسفه طلاق، فلسفه عشق،ماورای طبیعت، معرفت نفس، ناجی موعود، ناجی آخرالزمان، 

 پدیده شناسی بوبر یاسپرس حلاج زایش عرفانی حقیقت محمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*