شفائی جز از حکمت نیست

کتاب حدیث وجود “مبانی حکمت قرآنی” (حکمت واقعه- حکمت خلّاق- حکمت صدیقین- حکمت ارحم الراحمینی) اثر استاد علی اکبر خانجانی

۵۹۳- شفائی جز از حکمت نیست و این نامگذاری بوعلی بر کتاب فلسفه اش نامی بس حکیمانه و قرآنی است. ولی بوعلی مثل اسلاف و فرزندان معنویش (فارابی و ملاصدرا) دین و اسلام و قرآن و معارف امامیه را بخدمت اثبات و تحکیم فلسفه ارسطو گرفت و نه بعکس!

۵۹۴- بهرحال بهره گیری از وراثت معنوی تاریخی انسان در سراسر جهان در خدمت احیاء و تبیین حقیقت در هر عصری امری بس پسندیده است بقول الهی که هدایت شدگان کسانی هستند که به همه اقوال گوناگون گوش می دهند و بهترینش را برمی گزینند. ولی بشرط آنکه این بهره گیری از معنویت و تجربه معنوی اقوام بشری در خدمت حق باشد و نه بعکس. اثبات این ادعا که مثلاً قرآن و اسلام هم علمی و فلسفی و طبی و فنی و غربی و یونانی است چه فایده ای دارد و چه معنائی دارد جز احساس حقارت و تحقیر دین خدا و توهین به کمال حکمت الهی در دین خاتم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*