از کتاب مذهب اصالت عشق جلد ۵ اثر استاد علی اکبر خانجانی
۶۳۳- «به تحقیق آزمودیم کسانی را که پیش از این بودند تا او بداند راستگو از دروغگو را» عنکبوت ۳-
آیا براستی بقول ابن عربی٬ اینکه نمی داند٬ کیست؟ اين مسنله را قبل از اين هم در سائر آثار مکرراً طرح نموده ایم و هر بار پاسخی دگر يافته ایم و عجبا از اعجاز کلام الهی که معارفش پایانی ندارد. و قرآن را هر بار که می خوانی گونی اولین بارست و هیچ نمی دانی! چون قرآن می خوانی در حضور خدانی! پروردگارا تو که می دانی صدق و کذب هر مدعی را بی هیچ امتحانی!
پس آنکه نمی داند٬ کیست و جریان چیست؟ و اما در آیه مذکور آزمونگر متفاوت از خداست که مدعیان را امتحان می کند از برای خدا. او کیست؟ خلیفه خداست. و اما چرا ضمیر «ما» بکار رفته است؟ زیرا خلیفه خدا٬ من نیست من با اوست که می شود ما! «براستی که خدا با مخلصین است». ولی آیا خداوند بر ذات دلها آگاه نیست؟ چرا هست ولی او همه چیزش را به خلفایش بخشیده و خود عرش فنا گزیده است در ذات امامش. و احد و صمد و مطلق جمال است. و خلفایش عرش اویند. بدان! اين پاسخی به مولایم ابن عربی بود که پرسید: پس آنکه نمی داند چه کسی است. پس امام مدعیان را امتحان می کند «و خداوند بر عرش نظاره گر است که چه کسی نیکوکارتر است» قرآن-