(اندیشه حکومت اسلامی و هر حکومت دینی)

🔸(اندیشه حکومت اسلامی و هر حکومت دینی)

۶۶ -خواه ناخواه جامعۀ بشری بسوی پذیرش دین خالص می رود و این امری اجتناب ناپذیر است

و از فرط شدّت انواع عذابها و از مشاھدۀ رسوائیهای آشکار و وعده وعیدھای تمدن مادّی

جبراً به عنوان تنها راه نجات به دین خالص مایل می شود و

کمال مطلوب این میل با ظهور امام زمان توأم است که رھبری چنین بشریتی را بر عهده می گیرد

ھر چند که طبق روایات مکرر از امامان ما حتّی این رھبری جهانی

امام زمان ھم از پنج تا نُه سال بیشتر به طول نمی انجامد و

امام زمان کشته می شود و از اینجاست که قیامت کبری آغاز میگردد.

گویا این واقعه تکرار حکومت پنج سالۀعلی (ع) است.

ھمانطور که  علی (ع) با اکراه تمام و با اصرار ھمۀ آنهائی که بیست و پنج سال او را انکار کرده بودند ،

برسرکار آمد و در ھمان موقع به آنها گفت که تاب تحمل عدل او را ندارند و ھمینطور ھم شد و نهایتاً کشته شد .

این واقعۀ گذشتۀ تاریخی و آن واقعۀ آیندۀ پیش بینی شده

ھر مرد حق و انسان خالص در دین را به این حقیقت می رساند که

ھرگز وسوسۀ رھبری بر مردم را نداشته باشد و به آن امیدی نداشته و جهان را به چشم دیگری بنگرد و میل

به رھبری سیاسی ــ اقتصادی مردم را از خود پاک کند ھر چند که خالصانه و به نیّت نجات مردم باشد.

بنابراین اندیشۀ حکومت اسلامی و کلاً ھر حکومت دینی دیگری اندیشه ای از بنیاد غیر دینی و ناخالص و سلطه گرانه و غیر خدائی است

و ھمواره تراژدی و تباھی می آورد و ھیچ خدمتی به دین خدا محسوب نمی آید و بلکه خیانت به دین و حقیقت و بشریت است .

این حقیقت کبیر دینی را دکتر شریعتی بخوبی دریافته بود و در عصر ما او اولین و شاید تنها کسی بود که این حق را می شناخت .

کتاب حق و باطل
استاد علی اکبر خانجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*