ابوسفیان و کراماتش

ذکر‌ (روش شناسی قرآن در خلق جدید انسان) اثر استاد علی اکبر خانجانی

۲۱۵- اين واقعه نزول و عروج روح در بنده ای موجب می شود كه انسانهای اطرافش نيز مشمول اين نزول قرار گيرند و تحت الشعاع ذكر حق واقع شده و برای نخستين بار شاهد ظهور كراماتی از وجود خويش باشند. اينست كه همه اصحاب رسول خدا دارای كرامات شده بودند. محمد خواجوی مترجم بزرگ فتوحات مكيه در برخی موارد به اين نوع سخنان شيخ اكبر خرده می گيرد آنگاه كه مثلاً كسانی چون ابوبكر و عمر و عثمان يا حتّی ابوسفيان و معاويه را صاحب كرامات می خواند. و اين ايرادی ناحق است. اينكه اين اصحاب عاقبت با اين ذكر و روح و كراماتی كه از رسول خدا يافتند چه معامله ای كردند سخنی دگر است. ولی بدون ترديد از رحمت مطلقه محمدی سنگ و چوب هم صاحب كرامات شده بودند و ذكر می گفتند تا چه رسد به انسانها!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*