تكنولوژيزم

از کتاب از خود تا خودآ اثر استاد علی اکبر خانجانی

659- جنون شهرت در عصر ما جهانی ترين و قدرتمندترين جنونهاست زيرا عصرما عصر جلوه گری است و مدرنيزم همان معنای جلوه گری است در لغت! و لذا مدرنيزم عرصه اراده به ظهور و اثبات منيت خويش در بشر است كه به واسطه تكنولوژی ممكن و جهانی گشته است. و منيت نخستين صفت ابليس است و شيطنت! و لذا مدرنيزم عرصه ظهور جهانی شيطان در بشر شده است تحت عناوين علمی و فلسفی و هنری و عرفانی و دينی و سياسی و انقلابيگری و فنی و اقتصادی و… يعنی مدرنيزم و تكنولوژيزم عرصه عرفات ابليس در جهان است. پس پرواضح است كه اين انديشه و باور كه امام زمان هم قرار است با اتكاء به قدرت تكنولوژی مدرن آنهم در پيشرفته ترين حدش جهان را از اسارت ابرقدرتهای تكنولوژيكی برهاند چه انديشه خطرناكی است كه متأسفانه بر بسياری حاكم است آنهم با تمسك به اين استدلال كه مگر خود پيامبر ص و علی ع با اتكاء به شمشير و ادوات و فنون جنگی رايج عصرشان موفق به براندازی كفر در عربستان نشدند؟! پس راه و روش نجات جهان بشر به دست امام آخرالزمان هم برهمان سنت است و قرار نيست هيچ اتفاق ماورائی و آسمانی رخ نمايد تا بشر نجات يابد!!

۶۶۰- اين طرز فكر درست در نقطه مقابل انديشه ديگر در تشيع قرار دارد كه معتقد است كه شيعيان بايستی در زهد و انزوا و فقر و غارنشينی مشغول دعای فرج باشند تا امامشان بيايد و نجاتشان دهد و جهان را به آنها بسپارد آنهم به نيروي غيبی!
اين هردو طرز فكر در جهان اسلام حضوری فعال و گاه خصمانه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*