درجات و مراتب و مقامات


کتاب حدیث وجود “مبانی حکمت قرآنی” (حکمت واقعه- حکمت خلّاق- حکمت صدیقین- حکمت ارحم الراحمینی) اثر استاد علی اکبر خانجانی

 

۱۱۰۶- مجموعه آثار ما برحسب موضوعات تألیف نشده اند بلکه بر حسب درجات و مراتب و مقامات نوشته شده اند و لذا چه بسا هر یک از کتابهای ما به تنهائی به لحاظ موضوعات، حاوی همه مسائل قلمرو معرفت و دین است و بدین لحاظ گوئی همه آثار ما تکراری هستند و یا مجموعه آثار ما به مثابه مجلدات و یا فصول کتابی واحدند. و لذا بهترین شکل مطالعه این آثار به ترتیب تاریخ تألیف آنهاست. و از آنجا که ما در اکثر آثارمان از همه مسائل قلمرو معرفت بشری سخن گفته ایم در نخستین نگاه بنظر می رسد که درباره موضوع واحدی در هر کتاب و دوره ای نظری متفاوت و بلکه متضاد عرضه کرده ایم. این چنین نیست و هست. هر موضوعی در هر وادی و قلمرو از وجود آدمی، معنا و ماهیت خاصی دارد که چه بسا در تضاد با معنای آن موضوع در وادی دیگریست. مثلاً در جائی از آزادی مطلق سخن گفته ایم در جای دیگری از آزادی مشروط و در جای دیگری بکلی آزادی را باطل کرده ایم و در جائی دیگر از اطاعت مطلق و ابطال اراده سخن نموده ایم. پس کسانی که از عرفان نفس و سیر و سلوک روحی بیگانه اند و در مطالعه هر کتابی به جستجوی فرمولی واحد برای پیشرفت خود هستند از آثار ما جز مجموعه ای از تناقضات بی انتها بهره ای نمی گیرند. مجموعه آثار و معارف ما فقط بکار جستجوگران حقیقت وجود می آید نه جستجوگران خوشبختی!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*