علی شناسی

از کتاب مذهب اصالت عشق جلد نهم اثر استاد علی اکبر خانجانی

۲۰۸- محمد فرستاده و پیام آور خداست ولی علی آن حق و مقصود و حجّتی است که همه پیامبران برای ظهور او آمده اند و محمد برای درك و تصدیق اين حق تا آسمان هفتم به حضور خداوند رسیده است تا در معرفی آن ترديدی نداشته باشد و لذا خداوند در کتابش به رسولش می فرماید که اگر حق او و حجتش را آنگونه که هست معرفی نکند اصلاً هیچ كاری نکرده است پس علی حق خدا در خلقتش و حق جهان در مخلوقیتش می باشد حقی که همچون خود خداوند مطلق و یگانه و خدشه ناپذیر است و اين همان حقی است که خداوند به رسولش اخطار می دهد که اگر کمترین تخفیف و شركی قائل شود زمین و آسمانها فرو می پاشد و اين فروپاشی جهان هستی همان دوزخی است که منکران و مشرکان این حق مبتلایش می شوند زیرا دوزخ همان جهان فروپاشیده و در حال انهدام است که جهان مختص منکران حق علی است چون علی حق جهان است و حق حق است درست به همین دلیل کمترین شك و انكاری درباره حتی يكی از حقوق این حق منجر به دوزخ مي شود زیرا جهان هستی و همه موجوداتش بر حق و نفس واحدی آفریده شده اند و عالم وجود موجودی یگانه است و مطلقاً تجزیه پذیر نیست پس انکار و تردید درباره هر عنصر و عضوی از این حق به مثابه انکار و تردید درباره کل حق و کل عالم وجود و انکار و شك به خود خداست که عین انکار و شك نسبت به حق خویشتن خویش است. همانطور که تمدن مدرن و جهان صنعتی معلول علم تجزیه و ترکیب است و لذا درب دوزخ زمین شده است. زیرا بشر کافر درباره خلقت خدا و طبیعت دچار شك و انکار شده است و به اين باور رسیده که جهان موجود نمی تواند رزقش دهد و او را بي نیاز و سعادتمند کند پس دست به تجزیه و ترکیب طبیعت زده است که حاصلش جهنم تکنولوژی شده است که بقول قرآن دریاها و خشكی را کافران به فساد کشیده اند که این فساد محیط زیست در جهان صنعتی است که تا اعماق تن و جان بشری رسوخ يافته است. پس بنگر
که انکار و تردید نسبت به حق جهانی و الهی انسان يعنی علی و امامت چه دوزخی برپا می کند که کرده است و البته جهنم زین بعد و دوزخ اخروی در عظمت و عذابش قابل قیاس با دوزخ دنيوی نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*