علی شناسی

ابن عربی
علی شناسی

از کتاب مذهب اصالت عشق جلد نهم اثر استاد علی اکبر خانجانی

۳۷- علی ع در همین خطبه نورانیه می فرماید که «مرا خدا نخوانید و به غیر از آن هر چه در فضایل من بگوئید به انتهایش نخواهید رسید و همه فضل الهی در من جمع شده است» اینست که خدای را جز به علی و علی واران نتوان شناخت و آنکه منکر آنهاست منکر خداست و خداپرستی اش عین خودپرستی و مريدی شیطان است بقول قرآن کریم.

۳۸- يكی از مسائل مربوط به اقتدار الهی امام اینست که چرا علی ع از اين قدرتش در جنگهایش بر علیه کفار و منافقین بهره نگرفت و نهایتاً شکست خورد و يکه و بیکس باقی ماند و شهید گردید. اين سر عشق و اختیار است که امام در خدمت مردم می گیرد وگرنه خداوند در کتابش مي فرماید که «اگر اراده کند به آنی همه مردمان جهان ایمان می آورند.» قرآن-
این همان سر لااکراه في الدین است. اگر قرار بود که مردمان از روی ناچاری ایمان آورند دیگر حساب و کتاب و بهشت و دوزخ و اراده و انتخاب بشری چه معنايي مي داشت. اين اختیار اصلاً سر خلقت انسان است که مقصود خلق عالم است. همانطور که طبق پيشگوئی های امام در خطبه بیان، با ظهور امام زمان که حکومت عدل و معرفت به قدرت قهاریت الهی امام برپا مي شود حداکثر چهل سال می پاید و با از دنیا رفتن امام زمان دوباره بشریت به کفر و جهل و دجالیت دو صد چندان شدیدتر بازمی گردد و نسل بشر بر روی زمین منقرض مي شود و قيامت کبرا فرا می رسد. پس در واقع اساس نجات و هدایت رحمانی انسان در دوره غیبت و بواسطه علیین و ایمان به آنها از روی عشق و اختیار و معرفت است. در حالیکه نجات بشری در عرصه حاکمیت آشکار امام زمان يك نجات و بهشت جبری است و لذا عمری ندارد و پایدار نیست.

۳۹- در اين خطبه امام، دجال را باعث و بانی انهدام زندگی طبيعی و کشت و زرع می داند که بدست حضرت مسیح نابود می شود و دجال همچون مس و قلع و آهن ذوب مي گردد. پس دجال و دجالیت جز صنعت و تكنولوژی نیست که نابود شده و بشریت به حیات طبيعی و زراعت بازمی گردد منتهی تحت الشعاع نور نعمات وجودی امام که موجب باروری دو صد چندان زمین می شود و لذا می فرماید که درختان سالی دوبار میوه می دهند و اين نوعی جنات نعیم است در درجه ای معین. يعنی بهشت وجودی امام!

۴۰- دیگر از صفات دجال در خطبه بیان اینست که انسانها را وادار به زنا مي کند. و اين جز تكنولوژی ارتباطات از قبیل ماهواره ها و اینترنت و موبایل نیست که علی ع در روايتی دیگر آنرا شیطان آریل نامیده که در همه خانه ها حکمفرماست و در آخرالزمان مظهر اراده به زنا و خیانت کردن است.

۴۱- حکومت چهل ساله امام زمان در جهان که يك تمدن طبيعی و ايمانی و نعمانی به نور وجود امام است بسیار شبیه حیات چهل ساله بنی اسرائیل به رهبری موسی ع است که شبانه روز از آسمان مائده ها نازل می شد تا آنجا که بنی اسرائیل از این زندگی حيوانی سیر و بیزار شد و با يك غیبت چهل روزه موسی، حتی از خداپرستی مشرکانه هم ساقط شد و آشکارا گوساله پرست و بت پرست و طلاپرست شد. همانطور که با رحلت امام زمان پس از چهل سال، کل بشریت به زندگانی دجالی- صنعتی دو صد چندان شدیدتر بازمی گردد و عمرش بر زمین به پایان می رسد و قیامت کبرا برپا مي شود زیرا در این حیات شبه بهشتی به جستجوی حقیقت و تعالی روح و علم و عرفان و لقاءالله نمی پردازد و غرق در حیات غريزی می شود و از این بهشت بیزار می گردد و به محض از میان رفتن قهاریت نعمائی امام با رحلتش همه چیز به پایان مي رسد و بشر در فساد و پوچی غرق شده و گروه گروه دست به خودكشی و خود براندازی می زند و نسل خود را برمی اندازد.

۴۲- پس بدان که آن نجات و رحمت و عدالت و عزت و بهشتی که موجب هدایت و تعالی روح و لقاءالله می شود در عرصه غیبت و کشف و درك علیین و اطاعت از آنان و سیر و سلوك عرفانی بسوی لقاءالله است به عشق و اختیار و معرفت.
«آنانکه ميلی به دیدار با خدا ندارند اهل هدایت نیستند.» قرآن-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*