ملاصدرا، ابن سینا و شیخ اشراق

کتاب حدیث وجود “مبانی حکمت قرآنی” (حکمت واقعه- حکمت خلّاق- حکمت صدیقین- حکمت ارحم الراحمینی) اثر استاد علی اکبر خانجانی

۵۵- شیخ احمد احسائی هم هر چند که تقریباً کلیه آثارش نقد فلسفه ملاصدراست و از نقد صدرائی برای خود فلسفه ای تدارک نموده است در این نقد هم اسیر فلسفه ملاصدراست. زیرا با فلسفه شاید بتوان بطالت فلسفه را اثبات کرد ولی نمی توان از آن رها شد و به حکمت توحیدی رسید. و فلسفه شیخ احمد احسائی بمراتب فلسفی تر و علیتی تر از فلسفه یونانی ملاصدراست. شیخ احمد احسائی نیز همچون ملاصدرا و ابن سینا و شیخ اشراق، مؤمنی دارای نور حکمت الهی است ولی نتوانست از افسون ابلیسی فلسفه یونان منزه گردد و مصداق این کلام خداست خطاب به کسانی که از نزد خدا دارای حکمت شده اند: مبادا که برای حکمت الهی، شریکانی قرار دهید! و شراکت حکیمان مسلمان با فلسفه یونانی، فساد و فتنه و ضلالتی پدید آورده که مصداق “ضلال قدیم” است که تا به امروز ادامه یافته است. و گوئی این کلام خدا فقط مختص چنین حکیمانی آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*