و ان يكاد

ذکر‌ (روش شناسی قرآن در خلق جدید انسان) اثر استاد علی اکبر خانجانی

۱۴۲- و امّا آيا شرايط دريافت و پذيرش ذكر و حفظ آن و تعالی آن چيست؟ و چرا بسياری بواسطه ذكر قلبشان را خدا باطل می سازد و سرنگون می شوند كه درباره انواع اين واژگونی ها در كتاب قيامت نامه به تفصيل سخن گفته ايم.

۱۴۳- بدان كه هم درك و دريافت قلبی ذكر درجات دارد و هم ظهور و بروز و متجلّی كردن آن از دل. اصلاً امر تقيه كه امر اول مذهب اماميه است برای اهل ذكر است. زيرا پيروان اين مذهب اگر حقيقی باشند، ذاكرانند زيرا متصل به كانون ذكر خدا در عالم ارض هستند كه امام است. اينست كه شديداً سفارش شده كه اين ذكر را در نزد نااهلان بروز ندهند.

آيه «و ان يكاد» اشاره به همين مسئله دارد كه پيامبر در حال تجلی ذكرش بواسطه شياطين نگاه كافران مورد تهاجم قرار گرفت كه نزديك بود او را بكشند كه در اين آيه درمی يابيم كه ظهور ذكر از دل ذاكر چه واقعه بزرگ و ماورای طبيعی است كه كافران با آنكه باطناً حقانيت آن را باور دارند ولی با زبانشان انكار می كنند و ذاكر را ديوانه و جادوگر می خوانند و می خواهند اين نور را بدين طريق خاموش كنند. همانطور كه در قرآن كريم آمده كه چون خداوند را خالصانه و عاشقانه ياد كنيد ديگرانی كه در دلهايشان مرض است صورتشان سياه می شود و چه بسا خصومتشان را آشكار می كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*